Velkommen til folkevalgtopplæring
Jeg mener at vi i Buskerud har kommet godt i gang. Jeg sier det fordi jeg føler at vi har respekt og toleranse for hverandre. Både oss folkevalgte imellom, men også i forholdet politikk og administrasjon.
Det må være et felles mål at det skal være positivt å delta i fylkestinget. Positivt i den forstand at vi har en god tone på tross av politiske uenigheter.
Det er ingen andre enn oss 47 som kan lage det politiske klimaet vi skal fungere i. Hver og en av oss har et ansvar for å bidra positivt. Jeg føler som nevnt at vi har kommet godt i gang. La oss fortsette det gode arbeidet hvor regler, vedtekter og lover ikke hjelper oss – men hvor det grunnleggende synet vi har på hverandre som politiske kollegaer er avgjørende – selv om vi er politiske motstandere.
Dette er mitt aller viktigste budskap til deg i dag.
Da jeg ble valgt til ordfører i konstituerende møte i fylkestinget sa jeg bl.a.
Tenk på antallet 267.912 når dere går inn døra til fylkestingssalen.
Det er de folkene du og jeg representerer.
Hver og en av oss.
Det er for disse 267.912 vi av og til pynter oss litt ekstra.
Det er for dem vi skal holde gode innlegg,
og det er for dem vi skal stå opp for våre partiers politikk.
Vi skal pynte oss litt ekstra, når vi er i fylkestinget, ikke for hverandre – men i respekt for de vi representerer.
I Viken rakk vi ikke opplæringen før Covid og Teamsmøter. Det satt sitt preg på arbeidet i hele perioden. Nå får vi en helt annen start.
Husk på at vi – du og jeg – også er med på å forme skoleringen disse to dagene. Det gjennom å stille gode spørsmål og bidra inn i diskusjonene.
I Buskerud drar vi i gang et opplæringsopplegg – noe i felles regi og noe i utvalgsregi. I tillegg skal vi lære vårt fylke å kjenne, så vi kommer til å reise litt rundt. Det blir jo også litt opplæring.
Vi skal få utlevert ipad og Pc mens vi er her. For oss er det like viktig verktøy – som det en hammer er for en snekker.
Vi har fått på plass 47 folkevalgte med varamedlemmer etter valget. Fylkestinget har valgt medlemmer og varamedlemmer til flere råd og utvalg. Vi har også valgt ledere.
Jeg vet at vi alle har ambisjoner for Buskerud. Det faktum at vi 47 representerer 11 ulike lister betyr ikke at vi også kan fremstå som ett lag når det trengs.
Vi konkurrerer om oppmerksomheten til statlige myndigheter, regjering og storting i forhold til andre fylker og kommuner. Det er en tid for diskusjon og det er en tid for å konkludere. Det å så sammen viktig. Vi er også Buskerudlaget.
Vi er nye, og de ansatte er nye i den forstand at strukturen vi og de ansatte skal arbeide i er ny.
Det er smart å vise romslighet mellom de politiske partiene og overfor se ansatte på alle plan i den tiden vi går inn i. Det skjer feil og det vil komme til å skje feil – selv om vi nok blir flinkere og flinkere tril å gjøre færre av dem.
Regien på møter kan variere, men de møtene jeg leder er grovt sett delt i fire.
- Spørsmål til sakene som skal behandles
- Andre spørsmål
- Orienteringer
- Behandling av saker på sakslisten
Det er i tråd med reglementet vårt.
Mye er faglig forsvarlig. Jeg håper derfor at de folkevalgte inviteres inn tidlig. Personlig har jeg gode erfaringer med å dele opp saksforløpet i en innsiktsfase gjennom orienteringer, drøftingsfase og konklusjonsfase/vedtaksfase. Den er det grunn til å bruke spesielt i større saker. Nå i oppstarten har det ikke vært så mye tid til det.
Gode politiske prosesser har jeg tro på. Det gir eierskap til sakene på en helt annen måte. På den måten får vi et grundig forarbeid og god politisk forankring som gir gode, kunnskapsbaserte beslutninger.
Vi har en god administrasjon. Vi må ha orden på kommunikasjon- og kommandolinjene våre. Vi må forholde oss til kommunedirektørene i møter.
Medlemmer av utvalg har strengt tatt ikke så mange arenaer. Det er selvfølgelig en viktig arena i det utvalget man sitter som medlem. Likeledes gjennom muligheten til å sette søkelys på saker gjennom spørsmål/interpellasjoner. Det er vedtak som styrer administrasjonen. Ledere har en litt utvidet mulighet. Jeg til Jan Sivert og Simen til Atterås for eksempel.
Vi må alle sørge for å ha politisk forankring i det vi gjør. Det må også administrasjonen.
Vi har et nytt reglement i forhold til det vi har praktisert tidligere. Selv om vi har lest sakene til et møte godt hjemme, kan det være spørsmål man lurer på. De kan reises tidlig i møtet eller sendes inn.
Les reglementet for fylkestinget, fylkesutvalget og hovedutvalgene – eller andre utvalg du sitter. Det er smart å kunne det og litt kjedelig, når det brytes.
Jeg skal gi dere noen smakebiter på hva dere finner der.
I fylkesting, råd og utvalg, så skal medlemmene snakke til den som leder møtet. Samme som i Stortinget. Årsaken til det er nok at man slipper direktekonfrontasjoner om debatten går varm.
Dere skal få innkalling med saker senest 8 dager før møtet. Det betyr at dere har grei tid å sette dere inn i sakene.
Vi pleier å ha et fullt fylkesting med samtlige representanter til stede. Er det noen faste, som har meldt forfall til fylkestingsekretariatet, innkalles det varamedlemmer.
Alle møter starter presis.
Kommer du etter møtet har startet opp henvender du deg til møteleder.
Dette med inhabilitet/habilitet er det greit å ha et ryddig forhold til. Er du inhabil i en sak, så er du det selv på interne partimøter eller gruppemøter. I fylkesmøter er det organet selv som bestemmer om du er inhabil eller ikke. Er du i tvil, så spør via fylkestingsekretariatet Det kan innkalles varamedlem.
Taletiden er utvidet fra 3 til 4 minutter i fylkestinget. Innlegget du holder skal rettes til møteleder. God regel å starte innlegget med Fylkesordfører
Det er ikke anledning til å komme med bifalls- eller mishagsytringer. Det kan være krevende nok alene å holde innlegg foran en stor forsamling.
Det er mulig å ta ordet flere ganger i en sak, men på mellomlang sikt bør man forsøke å unngå det.
Blir det replikker er taletid inntil 2 minutter. Mange mener at en replikk skal ende opp med et spørsmål.
Fremmes det utsettelsesforslag, tilbakesendelsesforslag – så skal det tas opp til behandling umiddelbart.
Forslag kan ikke fremsettes etter strek for debatten er satt. Har du et forslag, må du derfor umiddelbart gi beskjed til møteleder om det dersom møteleder foreslår å sette strek.
Alle medlemmer kan stille spørsmål til møtelederen, også om saker som ikke står på sakslisten (jf. kml. §11-2).
Det er årsaken til at jeg starter møter med å stille spørsmål om det er spørsmål til sakene og etter det om det er andre spørsmål.
Det er smart å sende inn spørsmål om du vil ha gjennomarbeidet svar. Det er administrasjonen ved fylkeskommunedirektøren som svarer på spørsmål eller den han ber om å svare.
På grunngitte spørsmål – interpellasjoner – så er fristen 5 dager. Den sendes ut til alle i utvalget/fylkestinget. Alle kan ta ordet en gang i inntil 3 minutter. Bortsett fra den som har sendt det inn, som har 4 minutter til første innlegg og som bør vente med å ta sitt andre.
Dersom det fremmes forslag i forbindelse med interpellasjonen er mulighetene store for at det oversendes fylkeskommunedirektøren for utredning.
Forslag til endringsforslag/tilleggsforslag skal leveres skriftlig med navn på forslagsstillere.
3.3.22 Spørsmål til fylkeskommunedirektøren Fylkestingsrepresentantene og utvalgsmedlemmer kan stille skriftlig spørsmål til fylkeskommunedirektøren mellom fylkestingsmøtene. Fylkeskommunedirektøren skal som hovedregel gi svar innen fem arbeidsdager. Svar deles til samtlige fylkestingsrepresentanter, og legges ved innkalling til neste fylkestingsmøte.
Nå har vi i nye Buskerud gått over til faste godtgjørelser og det er bra. De steder hvor det er variabel godtgjørelse og hvor representantene skal ha reisegodtgjørelse, så blir det skjema for det. Det krever nøyaktighet. Er du i tvil, så søk hjelp i politisk sekretariat. Avvik er ofte interessant stoff for media. Det har jeg eksempler på.
Hvis du oppdager eller opplever ting i ditt virke for fylkeskommunen som du mener ikke er bra, så ta det primært opp med din gruppeleder. Gruppeledere kan om ønskelig ta opp saker med meg.
Jeg tar som utgangspunkt at alle folkevalgte vil det beste for Buskerud. Hvordan det kommer til uttrykk vil variere. Vi skal aldri trekke hverandres intensjon i tvil i noe fylkeskommunalt møte. Vi skal gjerne diskutere budskap, men ikke budbringere.
Jeg ønsker at vi skal vise oss som folkevalgte som har store og gode ambisjoner innenfor den økonomiske rammen vi har fått til disposisjon. Da blir Buskerudlaget – oss – viktige. Jeg har sett veldig frem til denne samlingen hvor vi blir bedre kjent.
Jeg håper at vi alle sammen får to fine og lærerike dager her på Klækken og husk at vi også må bidra selv gjennom spørsmål og diskusjoner for at samlingen skal bli optimal.
Jeg gir nå ordet videre til de som skal lede oss gjennom denne samlingen som prosessveiledere
det er
Martin Skramstad
Siv Iren Storbekk
Takk
