Invasjonen av Ukraina, har endret Europa. Den bringer en ny dimensjon inn i den norske diskusjonen om samfunnssikkerhet. Den sikkerhetspolitiske situasjonen i Europa og verden er mer kompleks, usikker og uforutsigbar. Samfunnssikkerhet og beredskap må nå høyt på den politiske dagsorden i kommuner og fylker i Norge. Krisehåndtering og beredskap må det planlegges for å kunne håndtere på beste måte, om den oppstår. Har du et syvdagers beredskapslager hjemme? Vi som er folkevalgte i fylker og kommuner har et ansvar for å forberede oss gjennom å planlegge for ulike krisesituasjoner. Buskerud Høyre tok opp samfunnssikkerhet på sitt årsmøte.
To viktige kommisjonsrapporter om beredskap og samfunnssikkerhet kom i 2023. Det var NOU 2023:14 Forsvarskommisjonen – Forsvar for fred og frihet samt NOU 2023:17 Totalberedskapskommisjonen – Nå er det alvor – Rustet for en usikker fremtid. Begge rapportene slår fast at det er behov for å opprioritere arbeidet med sikkerhet og beredskap. Likeledes at vi i Norge må ta innover oss alvoret i situasjonen vi står i og at utviklingen i verden rundt oss vil kunne påvirke norsk sikkerhet negativt. Det betyr at det er behov for en omfattende satsing på sikkerhet, forsvar og beredskap.
Teknologi og innovasjon kan spille en viktig rolle i å forbedre beredskap og samfunnssikkerhet på flere måter. For eksempel kan sensorer og overvåkningsteknologi hjelpe med å oppdage og varsle om farer som branner eller flom. Droner kan brukes til å utforske farlige områder og levere nødhjelp. Og digitale plattformer kan hjelpe med å koordinere responsen og dele viktig informasjon raskt. Ny teknologi kan bidra til å beskytte samfunnet bedre.
Dagens ambisjon for samfunnssikkerhet og beredskap er ikke tilpasset den nye virkeligheten. Det er behov for å oppgradere til vår tids utfordringsbilde med nye sårbarheter. Det betyr også at det må være et godt samarbeid mellom sivile og militære myndigheter, når det gjelder beredskapsplanlegging og samhandling i hele krisespekteret. Lokalsamfunn, kommuner og fylkeskommuner må forberede seg på at en konflikt kan bryte ut med de utfordringene det medfører. Forsvarssjefene i Norge, Sverige og Danmark har vært klare på det. Hva vil skje eksempelvis om det blir strømutfall i en uke med de temperaturene vi har målt i vinter, i hus som bare har elektrisk oppvarming?

Alle bor i en kommune. Kommunene er førstelinjen i beredskapen lokalt, og har ansvaret for den helt grunnleggende sikkerheten og tryggheten for innbyggerne, både i normalsituasjoner og i hele krisespekteret. Ingen andre enn kommunene har bedre forutsetninger til å kunne ta en samlende og tydelig pådriverrolle for å styrke samfunnssikkerheten over hele landet. Lokalt ligger eksempelvis ansvaret for samfunnskritisk infrastruktur som veier, busstransport, havner, levering av elektrisitet og vann. Men også omsorg i livets ulike faser. Dette er eksempler på områder som det må legges planer for ved bortfall.
Det er behov for å oppgradere arbeidet på flere områder. Det er behov for at alle forvaltningsnivåer øker kvaliteten på risiko og sårbarhets-arbeidet. Det er viktig å fange opp nye risikoer i takt med et stadig endret risikobilde. Likeledes øke evnen til å stå i kriser som varer over tid. Forsvaret må dimensjoneres for krise. Det betyr en styrking av dagens forsvarsevne i en helhetlig og langsiktig strategisk utvikling. Samarbeid etableres i kommuner og fylker med forsvaret og andre relevante aktører for å få økt bevissthet rundt nye trusler og hva som kreves i forhold til håndtering av dem.
Vi må igangsette et arbeid for å øke kvaliteten på beredskap og samfunnssikkerhets arbeidet. Det gjennom å se hvordan teknologi og innovasjon kan spille en mer sentral rolle. Det offentlige må ta på seg ansvaret for å bidra med informasjon og kunnskap for å styrke den enkeltes forståelse for demokrati og betydningen av kildekritikk. Det offentlige må ta på seg ansvaret for å bevisstgjøre hver enkelt i det selvstendige ansvar en har for å planlegge og forberede om ulike hendelser oppstår som eksempelvis lengre strømutfall, forurenset vann og stengte butikker.
Vi må igangsette et arbeid for fornying av finansieringsordningen for kritisk samfunns infrastruktur som brannvesen, vannforsyning, strømforsyning, innkvartering osv. for å sikre at alle kommuner har tilstrekkelig ressurser til å løse oppgavene. Antagelig må vi gjøre mer. Dette er eksempler på tiltak, ingen uttømmende liste. Det jeg er opptatt av er at vi tenker og forbereder oss nå, før det kan være for sent. Vi får håpe på det beste, men må planlegge for det som kan skje.
