Drammen i Osloregionen

Noen mener mye om regionaliseringen i Norge. At det er mange som mener mye er å ta litt hardt i. Folk flest er ikke så opptatt av den, mens flere folkevalgte er veldig opptatt av regionaliseringen. Engasjementet går først og fremst på hvilken region en skal være en del av. Det blir som å bli tatt ut på riktig lag, når det velges.

Fylkene skal bort og de nye regionene skal inn. Høyre er egentlig imot det hele, men må akseptere at det er flertall i Stortinget for en regionalisering på bekostning av fylkene.

Folk i Osloområdet bor i befolkningsrike kommuner ved Oslofjorden. Det går klart frem i dette bildet.
En regions viktige oppgaver, som folk flest merker, er samferdsel og kollektivtransport. De som pendler i vårt område pendler i stor grad innover til Oslo. Vi er en del av Oslos bo- og arbeidsmarked og pendlerstrømmene preges av det. I dag er det ett prisregime på kollektivtransport fra Asker og innover fordi de er en del av Ruter. Vi bor i Brakarland og våre innbyggere oppnår ikke de samme fordelene. Dette er bare ett eksempel på at det har betydning hva du hører til.

Arbeiderpartiets leder, Jonas Gahr Støre, brukte som argument mot en stor-Osloregion at du ikke kunne se fra Hallingskarvet til Halden. I Oslo kan du ikke se fra Bygdøy til Stovner heller, uten at det er et argument for noe som helst.

Noen utenfor Buskerud ønsker fylket inn i en BTV region. Forkortelsen står for Buskerud, Telemark og Vestfold. Vi kan ikke være en del av en region vi ikke har tilhørighet til. For oss i Drammen hadde den dårligst mulige løsningen vært en BTV-region. Still deg på Drammen jernbanestasjon en morgen, så forstår du hvorfor. Togene går fulle til Oslo hvert 10. minutt. Togene til Tønsberg går hver time.


Regjeringen viser i stortingsmelding 31 (2006 – 2007) hva som er den funksjonelle Oslo-regionen.

Dette er den funksjonelle Osloregionen.

Kartet viser «ringer» rundt Oslo (ulike farger) – basert på nivået for pendling til Oslo fra de andre kommunene (indre og ytre ring og ytre kommuner). Kommunene i indre ring har ca 40 prosent eller mer pendling til Oslo, mens kommunene i ytre ring ligger fra ca 10 – 40 prosent. Bykommuner som Moss og Drammen har sine egne pendlingsomland, og er derfor lagt til det ytre området, selv om de har noe høyere pendlingsandel til Oslo enn 10 prosent. Med på kartet er de 56 kommunene i samarbeidsalliansen Osloregionen, som består av Oslo kommune, fylkeskommunene Akershus og Østfold, samtlige kommuner i de to fylkene, og kommuner i Buskerud, Vestfold og Oppland. Dette er den funksjonelle Osloregionen. Store deler av denne utgjør den regionen som vi kaller Viken.

Østfold, Akershus og Buskerud utgjør regionen Viken.
For de som er imot Viken, som består av Østfold, Akershus og Buskerud sier at den regionen blir stor. Hedmark og Oppland fylker er hver for seg større. Det er også Troms. Hvis en tar i betraktning Numedal og Hallingdal er mer rik på areal enn mennesker, så forstår man enda bedre at en stor Osloregion er fornuftig. En fra Hønefoss sa nylig: Når vi skal til byen, så drar vi til Oslo. Slik er det for mange i Osloområdet. Selv om vi i Oslo-området også har flere gode byer som Drammen som også har status som regionsenter.

Noen mener at Viken bør deles. Jeg er uenig i det. Oslo trenger kun en sterk samtalepartner for å få på plass gode helhetlige løsninger for Osloområdet. Med tre samtalepartnere hadde man ikke fått like gode resultat.

Blogglisten hits

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s