Trenger innspill på to spørsmål

Om 10 år vil vi kanskje smile av hvordan vi i dag håndterer lading av elbiler. Det var en med innsikt som sa til meg at vi i kommunene bør være mer opptatt av lading. Det blir bare mer og mer aktuelt fordi vi tar elektrisitet i bruk på nye områder og vi stor foran en teknisk utvikling som gir helt nye standarder. Jeg ønsker mer kunnskap om dette området og håper på innspill.

Kommunene ønsker å satse på bærekraftig utvikling. Det tilrettelegges og bygges for økt innflytting i byområdene. Vi har et en infrastruktur på el-kabler som er godt tilpasset industrinasjonen Norge, som på 80- og 90-tallet ble betydelig redusert, noen steder omtrent avviklet.

Nå er det nye el-behov som skal dekkes og ikke nødvendigvis på de samme plassene hvor industrien lå. I boliger er det behov for el-kraft til lys og oppvarming i tillegg til å drive kjøleskap, TV og mye mer. Men nå, som stadig flere har fått el-bil, så er bilens ladebehov også en rimelig stor strømforbruker.

Skal du lade må du ha god tid. Om noen år lader du bilen bile raskt som du i dag fyller bensin.
El-biler i dag lades på «hurtigladestasjoner» med det som i fremtiden vil bli sett på som stasjoner med svært lave lade-effekter og som ikke var hurtige. Effekter på om lag 50-135 kw timer har vi på dagens på «hurtigladestasjoner», hvor Teslas ligger blant de raskeste. I nær fremtid vil vi få ladere på 350 kw og det arbeides allerede med å utvikle 800 kw. Det er grunn til å tro at dette bare er starten. Batteriteknologien vil videreutvikles til å kunne ta enda hurtigere lading og betydelig bedre kapasitet for lengre rekkevidde.

Det betyr at vi, om ikke for mange år, vil gå fra å ha parkeringsplasser med lademulighet til rene lade-/påfyllingsstasjoner hvor det tar like kort tid å lade, som å fylle diesel eller bensin i dag. Arealene ved mange av bensinstasjonene vil kanskje gradvis konverteres til el-ladestasjoner – for ett sted må det gjøres og det blir sikkert ikke i forbindelse med parkeringsplasser.

I et tenkt tilfelle hvor alle dagens bensinstasjoner i Norge hadde 4 ladere på eksempelvis 1000 kw. Er det enkelt å implementere? Jeg er klar over at lading med den styrken i dag gir flere utfordringer hvorav varmgang bare er en av dem.

Jeg har her gitt en beskrivelse på behovet i nær fremtid for El-biler med høyere ladehastighet. Vi får krav til landstrøm for skip. Vi får elektrisk drevene busser, ferger osv. osv. Dette er noen eksempler på at elektrisk infrastruktur kan bli satt på nye prøver.
Representerer fremtiden behov for lading i det hele tatt en utfordring i forhold til den el-infrastruktur vi har i dag?

Repetisjon av spørsmålene
– I et tenkt tilfelle hvor alle dagens bensinstasjoner i Norge hadde 4 ladere på eksempelvis 1000 kw. Er det enkelt å implementere?
– Representerer fremtiden behov for lading i det hele tatt en utfordring i forhold til den el-infrastruktur vi har i dag?
(Som du forstår ønsker jeg å høre litt om utfordringene ved nye kraftkrevende installasjoner langs veiene våre som har litt spissformulert et el-system for gatelys og ikke lading)

Blogglisten hits

10 kommentarer om “Trenger innspill på to spørsmål

  1. Noen som husker stat og regering sa i sin tid… dpar syrøm.. bytt glødepærer til lcd og led?? Nå må vi dpsre strlm… og 10 år etter hva skriker stat og regjering nå… jo…KJØP EL BIL wtf?? Noen fler enn meg som ser regjetingens galskaps sattsning 1960 tallet.. sa de.. kjøp biler fra østblokkland.. og vi vet hbordan det gikk… 2007.. kjøp biler drevet av diesel.. og en vet utfallet av det.. og nå skrike dem hæær’n fløtte meg igjen men nå… kjøp elbil til tross og at de samme fomkene skriker.. spar strøm.. så.. hvorr skal det ønskes utspill på hvor og mange ladepunker folket vil ha… foøket vil ha egen valgfrihet.. ikke påtvunget elbilkjøp

  2. Sørg i hvert fall for at løsningen ikke skal betales av skatte- eller bompenger. Elbileierne får betale detteselv

  3. Bilene idag har nesten ikke utslipp og det finnes allerede fornybar disel som har så godt som null utslipp. Med fler og fler el-biler vil kapasiteten på energi behov utfordres og strøm prisene som allerede idag i perioder har høye priser pga for lite vann i magasinene, vil bli vesentlig høyere pga at man ikke lar folk ha mulighet til å velge alternativ til bil og således kunne spre energibehovene. Man bør først bli enige om hvilke alternative energi løsninger man skal velge for å sikre et tilstrekkelig energibehov for fremtiden, før alt skal dreie seg om el-biler.

  4. For ikke å måtte bygge ut et for mye strømnett kan lokal lagret strøm være et alternativ. Vi kommer til å bruke mer og mer strøm, så det må planlegges med at vi vil gjøre det også.
    Elbiler er bare en av mange ting vi bruker strøm på.

    1. Takk for innspill. Jeg har også hørt at lading av fyllestasjoner, eksempelvis om natten med lite trafikk, kan være aktuelt. Men onsdag skal jeg på Eltek og få innspill. De har arbeidet med dette i mange år så der regner jeg med å få tilført mye oppdatert kunnskap.

  5. Infrastruktur for elbiler – hva utvikles, hva er utredet, hva er dagens kunnskap i saken

    Mulig at dette korte innlegget slår inn åpne dører i kommunens tekniske etat, men slik spørsmålet fra ordføreren er stilt, innbys til å kommentere helt fra nullbase. Utredninger en en helt annen skål, jeg henviser her kun til relevante kilder som bør høre med i svarene på det som ordføreren etterlyser. Det er allerede lagt ned betydelig(antakelig milliarder av kr) i teknologiutvikling og utredninger for infrastruktur til elbilladning, i USA, Kina og Europa (enkeltlands initiativ, samt på oppdrag fra EU-kommisjonen/parlamentet). Det antyder at seriøse svar innen infrastruktur for elbillading neppe kan avgis i en blogg.

    Ref 1 (NVE): “Hva betyr elbiler for strømnettet ?”
    Rapport nr 76 /2016. Vurdering av konsekvenser, problemstillinger og utfordringer. 30 sider.
    Relevant for TOHs 2 avsluttende hovedspørsmål i bloggen.

    Grundigere og omfattende analyser er gjort, her gjengis noen viktige kilder:

    Ref.2 (EU-kommisjonen): “Electric vehicles in Europe” (2016)

    Ref 3 (Europaparlamentet) “ Charging infrastructure for electric vehicles”
    Juni 2018. 126 sider. Her finner en svært mange referanser til europeiske, amerikanske og kinesiske studier av temaet. Det gis en oppsummering av anbefalte policies: Regulatoriske tiltak, insentiver, og finansiering; videre om FoU i feltet, og annen kapasitetsbygging. Mange tabeller og fakta. Gratis kopi kan bestilles fra EUs Bookshop:
    ISBN 978-92-9213-804-2 http://www.bookshop.europa.eu

    Ref 4 :Diverse referanser, bla om utvikling av ny teknologi (trådløs lading langs hovedveier) :

    https://www.enova.no/bedrift/landtransport/stotte-til-infrastruktur/hurtiglading/
    https://www.sintef.no/siste-nytt/forutsigbar-lading-neste/

    https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/QVlwV/bilen-lader-traadloest-i-100-km-t
    https://trimis.ec.europa.eu/project/wireless-charging-electric-vehicles
    https://e24.no/bil/elbil/tysk-gigant-vil-lade-norske-elbiler/24243437

    EU-prosjekter på området
    http://www.eafo.eu/content/eu-projects

    Bl.a møte med samf.ministeren:
    https://elbil.no/endelig-en-plan-pa-vei-for-lading/

  6. Mulig at dette korte innlegget slår inn åpne dører i kommunens tekniske etat, men slik spørsmålet fra ordføreren er stilt, innbys til å kommentere helt fra nullbase. Utredninger en en helt annen skål, jeg henviser her kun til relevante kilder som bør høre med i svarene på det som ordføreren etterlyser. Det er allerede lagt ned betydelig(antakelig milliarder av kr) i teknologiutvikling og utredninger for infrastruktur til elbilladning, i USA, Kina og Europa (enkeltlands initiativ, samt på oppdrag fra EU-kommisjonen/parlamentet).

    Ref 1 (NVE): “Hva betyr elbiler for strømnettet ?”
    Rapport nr 76 /2016. Vurdering av konsekvenser, problemstillinger og utfordringer. 30 sider.
    Relevant for TOHs 2 avsluttende hovedspørsmål i bloggen.

    Grundigere og omfattende analyser er gjort, her gjengis noen viktige kilder:

    Ref.2 (EU-kommisjonen): “Electric vehicles in Europe” (2016)

    Ref 3 (Europaparlamentet) “ Charging infrastructure for electric vehicles”
    Juni 2018. 126 sider. Her finner en svært mange referanser til europeiske, amerikanske og kinesiske studier av temaet. Det gis en oppsummering av anbefalte policies: Regulatoriske tiltak, insentiver, og finansiering; videre om FoU i feltet, og annen kapasitetsbygging. Mange tabeller og fakta. Gratis kopi kan bestilles fra EUs Bookshop:
    ISBN 978-92-9213-804-2 http://www.bookshop.europa.eu

    Ref 4 :Diverse referanser, bla om utvikling av ny teknologi (trådløs lading langs hovedveier) :

    https://www.enova.no/bedrift/landtransport/stotte-til-infrastruktur/hurtiglading/
    https://www.sintef.no/siste-nytt/forutsigbar-lading-neste/

    https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/QVlwV/bilen-lader-traadloest-i-100-km-t

Legg igjen en kommentar til Tore Opdal Hansen Avbryt svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s