Åpent brev til Colonialmajor Odd Reitan
Det er vanskelig å unngå å registrere at Rema 1000 er i vinden om dagen. Det går ikke upåaktet hen at dere har annonsert at dere vil skvise ut en rekke etablerte norske merkevarer fra butikkhyllene. Listen over varer som skal ut er lang, fra Lærums syltetøy til varene fra diverse norske bryggerier. Norges eldste bryggeri, Aass i Drammen, er en av bedriftene som rammes hardt av å ikke lenger være blant Remas ”bestevenner”.
Familien Aass har brygget øl i Drammen siden 1834. Aass Bryggeri er en hjørnestensbedrift i byen, med om lag 100 ansatte og en stolt historie. Ved siden av Mack i Tromsø er Aass Bryggeri det eneste selvstendige helt norskeide bryggeriet i landet.
Og norsk eierskap er viktig i en tid hvor en stadig større del av bryggerinæringen styres av utenlandske gigantkonserner, som for eksempel danske Carlsberg. Norsk eierskap betyr at verdiskapingen forblir i landet. Norsk eierskap betyr at vi beholder dyktige kompetansemiljøer innenlands. Lokalt norsk eierskap gir et bedre samspill mellom bryggeriene og forbrukerne for eksempel når det gjelder utvikling av nye produkter.
Tradisjonsrikt norsk øl skaper identitet og lokal stolthet. Men Mack selges ikke bare i Nord-Norge og Aass ikke kun i drammensdistriktet. Disse norskeide bryggeriene er begge avhengige av et større marked for å kunne overleve og utvikle seg, de trenger at merkevaren deres er tilgjengelig over hele landet. Ikke minst ønsker vi som kunder tilgang til produktene over hele Norge.
Det hjelper lite at dere i etterkant forsikrer at Aass øl fortsatt skal selges i Drammen. Rema 1000 har seks butikker innenfor Drammens grenser, men hele 584 på landsbasis (ifølge deres egen hjemmeside). Det betyr at Aass bryggeri utestenges fra en vesentlig del av det norske markedet, det samme gjelder Mack. Vi som kunder får problemer med å handle kvalitetsvarer.
Det er vel i realiteten norsk eierskap og norsk bryggerikultur du som Colonialmajor og dine adjutanter angriper, når dere med et pennestrøk slår hånden av deres tidligere ”bestevenner”.
Det er hyggelig og spennende med lokale mikrobryggerier, men disse vil være et supplement og vil ikke representere de store volumene. Med sin nye policy svekker Rema 1000 forbrukernes valgfrihet og begrenser mangfoldet i vareutvalget. Med dette beredes grunnen for en monopolisering av bryggerimarkedet i Norge. Monopoltilstander svekker kvaliteten og er ikke til beste for forbrukerne.
Æ vil ha Aass øl, Reitan, også når æ e på besøk i Trondhjæm!
Med vennlig hilsen
Tore Opdal Hansen
Ordfører i Drammen
Her er det jo bare å bruke forbruker makt. Aass finnes jo hos de andre kjedene så bare å gå dit. Det er jo fritt for Reitan å selv styre hvilke varer de vil velge å tilby sine kunder for å kunne drive butikk på den måten de mener er best. De har sagt «Æ»,på samme måte som din kvinnelige parti kollega sa «har vi sagt A så må vi si B». Og jeg håper du er såpass oppegående at du klarer å oppsøke en butikk i Norges gruppen når du er i Trheim så du kan få Aass øl!
Da har jeg idag sluttet som kunde hos Rema 1000, min daglige leverandør av mat i mange år. Takk for meg.
Jeg kommer tilbake sammen med Aass.
Rema (eller Ræma om du vil) håner gammel norsk bryggeri-tradisjon og fremmer kjønnsløse øltyper uten særpreg som Tuborg, Carlsberg og ikke minst Ringnes. Tror nok Rema kommer til å merke at det ikke hjelper å ha noen få av leverandørene som «bestevenn» når kunden blir en uvenn. Nå er det nok Rema, og det er fremdeles mulig å snu før ting går skikkelig galt og omsetningen stuper. Vi er ganske mange forbanna folk nå som kommer til å boikotte butikkene deres og vil handle hos konkurrentene der vi kan få skikkelig øl.
Skamme seg skulle dere. Det første dere fjernet var de gode brødene.
Herved har dere mistet en stamkunde😡
Remas strategi er å fase inn stadig flere produkter som er Remabrandet. På veien dit må de fase ut andre kjente brand, denne gangen ventet de nok noe misnøye, da passet det å kompenserte med en Æpp. Rema hadde nok håpet at Æpp’en med massiv markedsføring ville ta mesteparten av oppmerksomheten. Rema kan selvfølgelig gjøre som de vil, så får forbrukerne avgjøre om dette er ønskelig. Jeg tror mange med meg kan kjøpe Remabrandet tørkeruller og pålegg ++, men det er en uendelig lang vei før vi kjøper Rema Cola og Rema øl. Reitan sin kongstanke er nok at vi går i en Rema-butikk, og går ut med Rema-bæreposer fylt med Rema-produkter. Altså full pott for merkevarebygging. Reitan har vært i storm før, og han venter nå på at denne stormen stilner. (og det gjør den nok).
det siste vi ønsker er en ny LIDEL her. Bruk coop. Æ handle på coop.
Interessant at Høyre vil at det offentlige skal styre hva som er i butikkhyllene – eller hvordan skal dere tvinge Rema til å gjøre som dere vil? Forbrukermakt – den finnes ikke, forbrukerne går kun etter pris. Dere må tåle å få resultatet av konkurransepolitikken deres i trynet, ikke sutre fordi Rema gjør en god deal….
Bestevenner ja,bytt ut Geltrøffelen ved alle kassene og sett inn orginalen Monolitt selv om den ikke kommer fra Trondheim,hm bestevenner……..
Rema 1000 vil for alltid være en butikk vi kjører forbi. Uten godt lokal øl, har de ingen fremtid.Liker IKKE Rema 1000.
Veldig godt skrevet og støtte fra Tromsø! Det er svært bekymringsfullt at noen få bestemmer hva vi skal tilbys i Norge. Jeg liker Aas – deres IPA er en av de beste på markedet! Jeg liker IKKE at Rema bestemmer at jeg ikke skal tilbys Aas lengre – jeg vil ha frihet til å velge og det gjør jeg nå ved å velge bort Rema1000 så lenge denne strategien består. Stå på!
Det er en ting som virker: slutt å handle på REMA 1000