DTs leder tar feil?

I dag kan vi på lederplass i DT lese følgende om den oppståtte konflikten og lærerstreiken: «Vi forutsetter en mer ydmyk holdning fra KS sin side når partene nå begynner å snakke sammen igjen. Vi er selvsagt klar over at det ikke var KS’ sitt forslag lærene sa nei til. Det var meklingsmannens forslag som ble avvist. Men nå spiller dette mindre rolle. Det påligger begge partene et stort ansvar for å forhandle seg fram til en løsning så raskt som mulig. Men hovedansvaret ligger hos KS som har opptrådt politisk uklokt og unødvendig provoserende. I dagens situasjon er det ikke KS’ oppgave å helle bensin på bålet.»

10299926_238109353061821_5157677965636963541_nLitt leit at lederen ikke er signert, men nok om det. Jeg tror ikke DT helt treffer spikeren på hodet her. Meglingsmannens forslag, som partene KS og Utdanningsforbundet støttet, ble sendt ut til hhv. arbeidsgiver (kommunene) og arbeidstager (lærerne). Kommunene sa ja, mens Utdanningsforbudets medlemmer, lærerne, sa nei til det resultatet deres ledere gikk for.

Det er jo litt av en floke for Utdanningsforbundet. For nå må ledelsen finne ut hva de kan mene og som det er grunnlag for at deres medlemmer kan akseptere. Det haster nå med å komme frem til en løsning, før elevene kommer på skolen. Det er begge parters ansvar å få en rask løsning på konflikten. Jeg tror KS vil vise stor vilje til å komme frem til løsning. Jeg ser at Utdanningsforbundet derimot kan ha en skikkelig utfordring. Samtidig er utfordringer til for å løses.

DTs leder treffer derfor ikke helt. Jeg tror ansvaret nå er godt fordelt på begge parter, som det er i konflikter. Utfordringen hos Utdanningsforbundet er å være helt tydelig på hva de nå mener, etter at deres medlemmer sa nei, til det de selv sa ja til. Jeg håper man kommer frem til en rask løsning.

Andreas Hompland i Dagbladet har en ganske god analyse av dagens situasjon.

KS beskriver den oppståtte situasjon slik:

«KS har tidligere meddelt både Riksmekler og våre motparter at vi ønsker å diskutere hvordan vi kan unngå en utvidelse av konflikten. KS beklager at mange elever og foreldre nå vil kunne rammes ved skolestart.

KS har mottatt plassfratredelse fra Utdanningsforbundet og Skolenes landsforbund (SL). Fra mandag 11. august utvides streiken i alle fylkeskommunene og i 20 kommuner. Det er varslet plassfratredelse for 5430 medlemmer av Utdanningsforbundet og 2 medlemmer hos SL.

Det er ikke KS’ forslag lærerne har stemt nei til, det er meklerens forslag til løsning. Forslaget ble fremlagt etter langvarige forhandlinger og krevende mekling, og ble anbefalt av Utdanningsforbundet så vel som av alle forhandlingssammenslutningene, og vedtatt av 37 av 41 forbund. Med bistand fra mekleren, klarte partene å finne et kompromiss og en løsning som bygget på det vi var enige om, nemlig at det er behov for en avtale med større mulighet for samarbeid og utvikling av skolen som en lærende organisasjon. Både nasjonal og internasjonal forskning viser at ved kollektivt orienterte skoler med utstrakt samarbeid og stor grad av delingskultur, får elevene bedre resultater. Blant lærerne oppleves både større grad av trivsel, mindre tidspress og bedre mestring av arbeidsoppgavene. Organisasjonene er ikke uenig i dette. Mange har en slik god samarbeidskultur i dag, andre har det ikke.

Selv om streik er et legitimt våpen i en konflikt om lønns- og arbeidsvilkår, ønsker KS å bidra til å unngå opptrapping og en langvarig streik med de uheldige konsekvensene en slik opptrapping får for tredjepart.

Initiativet ligger nå hos mekleren. Vi er forberedt til å stille til mekling på kort varsel dersom organisasjonene er klare for det.»

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s