Byvekstavtale Drammen

Nå har vi hatt en bred medvirkningsrunde på grunnlaget for en statlig byvekstavtale for drammensområdet, også kalt Buskerudbypakke 2. Det har vært et godt og bredt engasjement. Vi startet med en innspillsprosess hvor det ble avholdt en rekke møter, og hvor vi fikk inn over 100 innspill. Vi har nå nylig hatt en høringsprosess, på tiltakspakker og finansieringspakker, hvor vi har fått godt over 150 høringssvar. Det er bra at folk engasjerer seg. Engasjement er positivt. Likegyldighet er negativt.

At det er ulike syn i denne saken har jeg forståelse for. Jeg har heller ikke problemer med å se at det ikke er enkelt. Det er ikke enkelt for oss folkevalgte heller. Regjeringens krav til byområder er: 0-vekst i personbiltrafikken, uansett om det er el-, diesel- eller bensinbiler. Det er krav Regjeringen mener skal innfris. Forslag som ikke bidrar til at målsettingen blir nådd kan ikke velges.

Folk er hørt i medvirkningsrunden. Den gamle tiltakspakken og den gamle finansieringspakken er forkastet. Både tiltakspakkene og finansieringspakkene er «pakket om». Det er lansert 4 nye tiltakspakker og 3 nye finansieringspakker, som har vært på høring. Det er eksempelvis nå mulig å velge et bomalternativ hvor man kan si klart «Nei til bommer innenfor Drammen kommunes grenser». Da må vi vel kunne si at man er hørt, i og med at det var først og fremst urettferdigheten med bommer rundt Konnerud og på Bangeløkka det ble reagert kraftig mot, da saken for et drøyt år siden var til behandling i bystyret.

Selv Fremskrittspartiets statsråd skriver ut bompengekrav.
Det at noen er imot bompenger, forstår jeg. Men selv Fremskrittspartiets statsråd har gitt oss to bompengeprosjekter i Holmenbrua og Strømsøåstunellen. Han sier også helt klart at statens forutsetning for å bidra økonomisk i Drammen til prosjekter er at de brukerfinansieres og tilfredsstiller 0-vekstmålet. Fylkeskommunen og kommunen har ikke midler til å ta hele regningen på egenhånd. I klartekst betyr det derfor bompenger. Samtidig sier også den statlige byutredningen at bompenger er nødvendig for at vi skal nå nullvekstmålet.

Vi har hatt et bredt engasjement i denne runden – både med innspill på prosjekter og høring på pakkene – og det er bra selv om ikke alle er enige. Det gir bedre forankring. Vi skal etterhvert bestemme oss for tiltakspakke og finansieringspakke, og har nå et mye bedre grunnlag til å ta en beslutning. Vi skal ikke bare bli enig med oss selv, men fire kommuner og fylkeskommunen må stå bak. Det er all mulig grunn til å regne med at tiltakspakken og finansieringspakken blir bedre enn den vi hadde for et drøyt år siden. Vi har fått utredet flere innspill, som Skogkantveien og ny Bragernesåstunell, og fått avklart at de alternativene ikke er realistiske i forhold til statens krav om 0-vekst i biltrafikken, eller er innenfor en rimelig kost/nytte-vurdering. De tiltakene vi står igjen med, i de fire pakkene, er det.

Hvis vi ikke blir enige om en ny bypakke, får vi i realiteten heller ikke inngå en byvekstavtale med staten. Da vil vi mangle penger til å takle veksten gjennom å bedre kollektivtilbudet, bygge trygge sykkelveier, pendlerparkeringer, knutepunkt og nye veier. De som antagelig blir glad over det er andre byområder som kommer foran i køen for å inngå byvekstavtale. For å si det som det er kan ikke vi risikere det. Den regningen blir for høy å betale.

Her er de alternative tiltakspakkene og finansieringspakkene.

Blogglisten hits

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s