Du trenger ikke like alt Stortinget bestemmer, men du må følge det

Har du sans for kunnskap og har 10 minutter til rådighet, så bør du lese om hvorfor vi har fulgt opp Regjering og Storting i vårt område ved å vedta en Buskerudbypakke. Nasjonalt krav om nullvekst i biltrafikken tar også med el-biler om du skulle være i tvil om det.

Etter å ha lest kapittelet fra Norsk transportplan, som er vedtatt av Stortinget og som du finner på linken, så kan du stille seg spørsmålet om vi egentlig hadde noe annet valg. Men vi som stemte for har ikke gjort det fordi vi var tvunget til det. De fleste har nok som meg sett at en framskrivning av dagens utvikling påkaller endring. Og det er det vi legger til rette for. Etablere sterkere alternativer og legge til rette for en utbygging som krever mindre bilbruk.

En siste ting. Jeg var imot en bomring før 2003 fordi den kun skulle betale for overskridelsene til Statens Vegvesen på E134 Bangeløkka – Mjøndalen, fordi bompengene fra Kjellstad også skulle dekke avkjøring Drammen Vest også kalt Konnerudnedføringen. Det var det ikke penger til. Når jeg er positiv til bompenger i 2018, så er det for å finansiere en bypakke etter Stortingets bestemmelser. Slik at veksten kan møtes med utbygging som krever mindre bilkjøring om med gode alternativer.

Det blir sikkert mange reaksjoner på dette innlegget fra de som er i mot bompenger. Det er greit. De har til nå ikke gitt noen gode svar på hva som er deres alternativ for å følge opp det Stortinget har bestemt gjennom Norsk Transportplan og som de er veldig uenig i på dette punktet..

Selv Fremskrittspartiets statsråd skriver ut bompengekrav.

Blogglisten hits

4 Comments

Legg igjen en kommentar

  1. Kjære ordfører!

    Om det er slik du her beskriver, og nå er så sterkt forkjemper for, nemlig å begrense bilbruk innenfor den sonen som er tiltenkt ringet inn med bomringer… hvorfor gis det da dispensasjoner til å bygge «blokker» på enebolig tomter, nærmere enn 4 meter fra tomtegrense, slik at utbygger skal tjene mer penger? (Det finnes nemlig ikke annen grunn til å godkjenne slik overtredelse av PBL)
    Dette vil øke biltrafikk med i snitt 1,3 biler pr husstand, og med 6 -8 boenheter istedet for 1, i et av Drammens eldste og best bevarte enebolig strøk gir ikke ditt innlegg mening.
    Fra 1 til 7 biler, en 7 gang og økning med 6

    Se sak og søknad om dispensasjon Thornegata 41, f.eks.

  2. Kan du bare forklare meg hvor mange norske kroner staten Norge får inn hvert år på bilrelaterte avgifter, og samtidig fortelle meg hvorfor bl.a veiavgiften jeg betaler i dag ikke går til bygging og vedlikehold av veier? Jeg regner med at det kommer inn mer enn nok penger i løpet av et år, og hvert år, til å finansiere de prosjektene som finnes…?!?

    Jeg mener at det holder å betale en gang for en vare/tjeneste, litt usikker på hva du mener….? Med det som du legger opp til med denne pakka, så kommer jeg til å betale mange ganger ekstra for varen/tjenesten jeg allerede betaler for i dag, for å subsidiere kollektivtrafikk. I tillegg så fjernes holdeplasser for både buss og tog så det blir vanskeligere å bruke, Hvor er logikken her? Og hvor er logikken med bommer til denne subsidieringen, hvis målet er å få folk til å bruke kollektivt? Hvis alle går over til å bruke buss, så ender jo bussen med å subsidiere sin egen drift via bommene….?!!!?? Jeg bare lurer…

  3. Bare tre spørsmål fra meg.
    Hvor mange bommer har Stortinget besluttet i Drammen?
    Hvor har det samme Stortinget bestemt at de skal settes opp?
    Bor du selv innenfor eller utenfor bommene?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s