Bomdebatt i 2003 og 2018

Vi har en bomdebatt i Drammen hvor alle virkemidler tas i bruk. Det påstås mye rart om hva jeg mener og har ment. Jeg forsøkes fremstilt som en som førte velgerne bak lyset ved siste valg. Det reagerer jeg kraftig på. Bompengemotstandere i sosiale media hamrer også løs.

La oss slå fast noen fakta om denne valgperioden:
• Det var kommunevalg i Drammen i 2015.
• I 2013 hadde DT et oppslag som viste forskjell mellom Høyre og Frp i bomspørsmålet. Jeg skulle ikke trenge å si det, men det var før kommunevalget. Således var mitt standpunkt klart før valget. Jeg gikk IKKE til valg som bompengemotstander. Se linken og les gjerne også kronikken som det er linket til. https://www.dt.no/dt/nyheter/drammen/frp-unodvendig-og-usosial-avgift-som-rammer-de-svakeste-h-ikke-en-meter-med-vei-uten-bompenger/s/2-2.1748-1.7778709?access=granted
• Jeg har derfor ikke endret mening i denne perioden, men var klar på før valget at jeg ønsket bypakke og aksepterte at det ikke ble bygget en meter vei uten bompenger.

La oss også slå fast litt fakta rundt situasjonen i 2003
• E134 Bangeløkka – Nedre Eiker og avfart Drammen Vest også kalt Konnerudnedføringen skulle begge finansieres med bompenger fra Kjelstad.
• E134 Bangeløkka – Nedre Eiker ble bygget først og det prosjektet brukte opp nesten alle pengene.
• Det ble foreslått en bomring i Drammen for å finansiere overskridelsene på E134 og få penger til å bygge Konnerudnedføringen.
• Jeg sa nei til bomringen og mente at den regningen skulle Staten ta selv og ikke sendfe den til byens innbyggere.
• Vi hadde en Veipakke Drammen, som ble planlagt på 90-taller og gjennomført på 2000 tallet med om lag 10 veiprosjekter finansiert på flere ulike måter.

Det å trekke likhetstegn mellom 2003-situasjonen og 2018 situasjonen er feil. Vel dreier det seg om bompenger, men for finansiering av helt ulike ting.

Selv Fremskrittspartiets statsråd skriver ut bompengekrav.

Blogglisten hits

11 Comments

Legg igjen en kommentar

  1. Bompenger er en urettferdig ekstraskattsom kommer på toppen av de ca 70% av inntekten staten allerede beslaglegger i form av arbeidsgiveravgift, skatt, merverdiavgift og andre avgifter. Av veirelaterte avgifter finnes det mer enn nok til å betale det man måtte ønske av veier, sykkelveier o.l.

    1. Jeg er klar over at mange mener at Stortinget skulle hatt en annen finansieringspolitikk. Men når det først er vedtatt politikk, så får vel kommuner følge det, selv om enkeltpersoner og de som er mindretallet i Stortinget er imot.

  2. Er det slik å forstå, at kommunene MÅ følge Stortingets finansieringspolitikk?
    – og dermed ikke ha noe selvstyre rett?

  3. Hvordan kan en forvente nullvekst i trafikken samtidig som en forventer en økning av befolkningen på flere titusener?? Litt fornuftighet må en vel kunne forvente selv om dere er politikere?? Slik bosetningen er i denne byen og kommunene rundt er en faktisk ganske avhengig av bil, så lenge kollektivsystemet er så dårlig som det er. Og det er ikke bilistenes ansvar å sørge for at det blir bedre via bompenger, det er en sak for kommunen.

    1. Byutredningen Ordføreren henviser til er utdatert. I mai kom SVV med et «Trafikknotat».

      Her konkluderer de: «Samtidig er det ikke til å underslå at det er betydelig usikkerhet i transportmodellens evne til å predikere effekten bompengetiltak.»

      På litt enklere norsk: «Vi hakke peiling».

      https://drive.google.com/file/d/1LWyO09F8LZIIV3WxRGRI0e-AH6CG5OEi/view
      (Side 3, 1 – Sammendrag)

      Rundt om i landet ser man at selvsagt er ikke kollektiv er reelt alternativ i hverdagen for normale familier utenfor storbyer som Oslo og Stockholm.

  4. Det er vanskelig om ikke umulig å klare seg uten bil i veldig mange tilfeller. Levere i barnehage, komme eg på jobb, hente i barnehage osv. Det er faktisk ikke mulig med kollektivtilbudet slik det er i dag.

    Samtidig så betaler vi nok i avgift. Skjønner at Norge as benytter det som for litt siden het veiavgift til andre ting enn vei, og dette er helt sikkert nøye vurdert. Men dette bør ikke gå utover oss innbyggere. Men politikere, du også Tore, må snart forstå at menneske er avhengig av bil helt uavhengig av hva eksperter sier. Det er innbyggerne som vet best.

    Jeg er helt enig i at vi trenger både bedre sykkelveier, busstilbud, togtilbud og veier. Men i steden for å gjøre det vanskeligere å benytte bilen, så gjør det i steden enklere å velge kollektivt. Det er dyrt, upålitelig og går ikke ofte nok.

    Hvem er det egentlig som blir skadelidende av at det innføres bompenger? Man har en tilmålt sum med penger som kan benyttes per måned, og denne øker ikke ved at man innfører bompenger. Arbeidsgiver synes ikke synd på deg og gir deg litt til fordi dere velger bom. Det går utover butikker, idrettsforeninger, dans, kulturtilbud etc etc fordi man i værste fall ikke tar seg råd til å passere bommen. Og det er ikke noe billigere med buss Tore.

    Bom blir litt som kollektiv avstraffelse og det er de i etableringsfasen eller de som har mist i samfunnet som rammes hardest.

    Når skal man få politikere som faktisk jobber for folket og som aller helst hadde vært i vanlig utøvende jobb utenfor politikken? Helst i privat sektor.

  5. Jeg ser du fortsetter å skylde på Stortinget, og spør igjen om på hvilket detaljnivå Stortinget har blandet seg inn i plasseringen av bommer i Drammen. Sånn politisk sett er det veldig relevant hvem som har tatt beslutningen om plassering av disse.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s