Bom for utvikling?

Det er positivt at folk engasjerer seg i debatter og viktige saker for byen. Dét er den viktigste forutsetningen for å utvikle byen videre. Og det er nettopp utviklingen av Drammen som er det fundamentale når flertallet i bystyret har gått inn for en bypakke med bompengefinansiering.

Jeg sto selv i front for et bomopprør i 2003 da Staten ba oss betale regningen gjennom bompenger fordi de brukte for mye penger på ny E134 og ikke hadde penger til avkjøring Drammen. I dag er diskusjonen en helt annen ettersom denne bypakken vil være grunnlaget for fremtidig byutvikling i en helt annen skala. Det er ingen som ønsker bommer for bommenes skyld, men uansett hva enkelte mener eller tror, så løser ikke Staten fremkommelighetsutfordringene i byene rundt omkring i landet, heller ikke i Drammen. Derfor må viktig infrastruktur for å kunne utvikle byen videre, i stor grad finansieres av oss som bor her.

Det å påstå at det ikke finnes bypakkemotstandere i bystyret er feil. Både Fremskrittspartiet og Senterpartiet markerer klar motstand, når temaet bypakke eller bommer er på dagsorden. Men det at bomaksjonen nå ønsker å stille en helt egen liste ved kommunevalget 9. september er selvfølgelig en ærlig sak og er med på å styrke demokratiet mer enn å svekke det.

Som ordfører og stolt innbygger i Drammen håper jeg også at de finner saker å være for og ikke bare en sak å være imot. Alle som stiller til valg, ønsker å ta ansvar, og da må man også ta ansvar for de vanskelige beslutningene. Her tror jeg bommotstanderne kan få en ordentlig utfordring. Om de ikke finner 15 milliarder til egenfinansiering av en bypakke, noe de ikke greier, stanses alle planene om blant annet nye veier, bruer, bedre busstilbud og bedre tilbud til gående og syklende. Da regner jeg med at de også tar konsekvensen av det og stopper all utvikling i kommunen. For man kan ikke legge opp til vekst på den ene siden uten å ta høyde for det ved å bygge ut kapasiteten på fremkommelighet. I en sånn virkelighet blir det ikke behov for flere arbeidsplasser og flere boliger. Da kan eksempelvis de 6 største utviklingsområdene i elvedalen med sine hele 1.450 mål få ligge urørt.

Men det er som sagt en ærlig sak å stille liste ved valget, og så får velgerne avgjøre om de ønsker å gi Nei til bomring et ansvar i arbeidet med å utvikle fremtidens Drammen.

1 kommentar

Legg igjen en kommentar

  1. Jeg gremmes over retorikken!

    Det er helt utrolig at ordføreren for Drammen tar til ordet for at all fremtidig utvikling av byen vår hviler på innføring av planlagte bommer!

    «Stanses alle planene om blandt annet nye veier, bruer, bedre busstilbud og bedre tilbud til gående og syklende osv»

    Er dette virkelig noe du står for Tore Opdal Hansen?
    Dette finner jeg som innbygger av Drammen særdeles bekymringsverdig!

    Byens fremtid hviler ikke på bom!
    Fremtiden for Drammen ligger i et aktivt sentrum, og at elvebyen lever.. Ikke dør slik den gjør nå!

    Av hensyn til Byens innbyggere ser jeg personlig det som helt nødvendig med ny gjennomgang av byens faktiske behov, sett opp imot hva flertallet har ytret et ønske om.
    Vi er et demokrati, og folket som etterpå skal bære denne belastningen, skal bli hørt.

    Da jeg vokste opp på 70 – 80 tallet hadde vi både bruer og veier.., og jeg støtter all motstand av denne bom-galskapen som selv «bommens far» ytrer er helt ute av kontroll.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s